گزارش صعود به قله کازبک در تاریخ 1401/05/18 الی 1401/05/25

به نام خداوند هستی بخش 

مطابق برنامه ریزی های انجام شده توسط باشگاه طبیعت دوست شیراز و ثبت نام متقاضیان برنامه ، اعضای تیم پس از اجرای اردوهای انتخابی و سنجش توانایی و تخصص و سابق کوهنوردی افراد شرکت کننده طی دو ماه ، در نهایت به تعداد 15 نفر جهت انجام این صعود برگزیده شدند .

اختلاف ساعت تفلیس با ایران : نیم ساعت عقب تر

مدت زمان پرواز 2:30 دقیقه

کل مسافت پیماش رفت و برگشت : 32 کیلومتر

واحد پول : لاری که هر لاری حدودا معادل 120.000 ریال ایران می باشد .

قله کازبک :

بلند ترین قله در شمال شرقی گرجستان و سومین قله بلند در گرجستان پس از قله شخارا ۵۰۶۸ متر و قله جانگا ۵۰۵۹ متر ، همچنین دومین قله بلند آتشفشانی در قفقاز پس از قله البروس در روسیه است . درجه سختی این کوه با درجه سختی قلل رشته‌ کوه هیمالیا برابری می‌کند به همین خاطر به اورست کوچک مشهور است .کازبک توسط داگلاس فرش فیلد ، مور و تاکر با یک راهنمایی سوئیسی برای اولین بار در سال ۱۸۶۸ صعود شد و همچنین برای نخستین بار غیور مردان ایرانی در سال ۱۳۸۲ فاتح اورست کوچک قله کازبک  شدند . این قله هفتمین قله بلند رشته کوه قفقاز و دومین قله بلند اروپا بعد از البروس شمرده می شود . بهترین زمان صعود قله کازبک از اواخر تیرماه آغاز و تا اواسط شهریور ادامه دارد، و جالبه بدونید این قله بخاطر قرار گرفتن در میان دو دریاچه جهان دریاچه کاسپین و سیاه ، از باد های شدید و کولاک ها و مه زیادی برخوردار است که در گاهی از موارد هم قابل پیش بینی نمی باشد .

گزارش برنامه :

با مشخص شدن قطعی نفرات و ایجاد هماهنگی ها و برنامه ریزی های اختصاصی برنامه و تشکیل جلسات و توضیح دقیق تمام جزییات و چک دقیق تمامی تجهیزات از لحاظ کمی و کیفی و استاندارد بودن ، در نهایت در تاریخ 1401/05/18 گروه شیراز را به مقصد تفلیس ترک نمودیم . پس از رسیدن به تفلیس با ماشینی که از قبل هماهنگ شده بود به سمت هتل رفتیم و بعد از استراحت و صرف ناهار عصر را به گشت شهری در تفلیس گذراندیم . صبح روز بعد با کوله های بسته شده و کاملا سرحال و پر انرژی راهی روستای کازبکی شدیم . مسیر حدود 170 کیلومتر بود که به دلیل اینکه مسیر و طبیعت بسیار زیبا و چشم نواز بود از فرصت استفاده نموده و کلیساها و مناظر طبیعی و آثار باستانی را  کردیم .

در نهایت به روستای بسیار زیبا و جذاب و سرسبز کازبکی رسیدیم . ابتدا به مجتمع کوهستانی رفتیم جهت تهیه کپسول گاز . مجتمع کوهستانی وسایلی از قبلی کفش – هارنس – گورتکس طناب جهت اجاره و جوراب جهت خریداری موجود بود . (پس اگر یکی ازین وسایل را جا گذاشتید نگران نباشید ) بعد از خرید کپسول به روستا رسیدیم و گشتی در روستا زده و محل اسکانمان مشخص شد .

سه دستگاه ون دلیکا نیز جهت رسیدن به ابتدای مسیر پیمایش (کلیسای گرگتی) نیز اجاره نموده و بعد از تهیه مایحتاج خوراکی به هتل رفته و به استراحت پرداختیم و چک نهایی تجهیزات مجدد انجام شد و قرار شد فردا 8 صبح همگی کنار ماشین ها باشیم .

صبح روز بعد (پنج شنبه 20مرداد ) همگی بسیار آماده و سرحال با هیجانی وصف ناپذیر جهت صعود اورست کوچک سوار بر ون شده و وارد مسیر زیبا و سرسبز کازبکی به کلیسای گرگتی شدیم . بعد از حدود 25  دقیقه با افزایش ارتفاعی حدود 150متر به کنار کلیسا رسیدیم . اینجا اسبهای باربر نیز جهت حمل کوله وجود داشتند .

بعد از انجام نرمش و گرم کردن با نام و یاد خدا و تعیین سرقدم و عقبدار تیم به خط شده و گام در دامان سرسبز و مخمل گونه و بسیار زیبای کازبک گذاشتیم گویی خالق کوهها تمام هنر خود را جهت نقاشی این منطقه به کار برده بود .

ابتدای مسیر با شیبی نسبتا تند شروع شد حدود 150 متر افزایش ارتفاع داشتیم و سپس بعد از طی تروارسی حدودا 300 متری و چندین پستی و بلندی و لذت تمام از مناطق زیبای جنگل گونه ی اطراف و برداشتن آب از چشمه های مسیر به پناهگاه اول رسیدیم که در ارتفاع حدود 3000 قرار داشت و کنار پناهگاه هم آب وجود داشت .

این ساختمان بسیار شیک و لوکس و مجهز می باشد دارای اتاق های دو تخته و همچنین عمومی بوده و شما می توانید با پرداخت هر شب 200 لاری بابت هر تخت و صبحانه و شام به استراحت بپردازید . سپس ادامه داده و به تخته سنگی که صلیبی بر روی آن نصب شده بود رسیدیم .

بعد از گرفتن عکس با کمی بده بستان و  عبور از آب به ابتدای یخچال گرگتی رسیدیم . طبق نظر سرپرست محترم جهت بالا بردن ضریب ایمنی کرامپونها را بستیم و با احتیاط کامل و کاملا منظم و در یک خط یخچال را هم پشت سر نهادیم . در نهایت بعد از حدود 7 ساعت و پیمایشی حدود 9 کیلومتر به کمپ متئو استیشن که ساختمانی بزرگ و دارای اتاق های فراوان 4 تخته و فروشگاه جهت خرید مواد خوراکی بوده در ارتفاع 3650 متری رسیدیم ، مبلغ اجاره هر تخت برای یک شب 6 لاری می باشد .

خیلی زود کمپها را دایر کردیم و وارد چادرها شده و به خوردن غذا و استراحت پرداختیم . به جهت هم هوایی و استراحت و لذت بیشتر منطقه سرپرست محترم و مربی  کاردان برنامه روز بعد را رست اعلام نمودن و به همین جهت با خیال راحت تا پاسی از شب بیدار بودیم و حسابی منطقه را گشتیم . صبح روز بعد کاملا سرحال از گذراندن شبی خوب و استراحتی کافی بعد از صرف صبحانه با پوشیدن تجهیزات فنی به روی یخچال رفتیم و کلیه نکات فنی مرور شد و آموزشی در این زمینه و مرور گره ها داده شد . کرده ها تشکیل و نفرات مشخص شدند و مانور عبور از یخچال را داشتیم . مجدد به چادرها رفته و ناهار صرف شد . خورشید گرما بخش در حال غروب  و هوا رو به تاریکی میرفت . اعلام شد که راس ساعت 1:30 بامداد  استارت برنامه است و  جهت ذخیره انرژی خیلی زود خوابیدیم و راس ساعت مذکور به خط شده و با هر گام که بر می داشتیم اشتیاقمان بیشتر و بیشتر می شد . سمت راست مسیر کاملا دیواره هایی بودند که کاملا سنگ سست و ریزشی بودند . بعد از حدود 4 ساعت کرامپونها را بستیم و وارد یخچال شدیم . در ارتفاع 4180 در دشت پلوتو مرز گزجستان و روسیه کرده ها تشکیل شد

با حمایت یکدیگر و استفاده از کلنگها یخچالهای بسیار عظیم را یکی پس از دیگری پشت سر نهاده و همچنین با گذر از دشتی یخی و سفید پوش با گردشی کامل به دور قله از  مسیر شمالی و شمال غربی به خط الراس رسیدیم و وارد شیب 60 درجه زیر قله در هوایی کاملا مه آلود و کاملا زمستانه شدیم .

هرچه جلو تر می رفتیم مشتاق تر بودیم ، گویی سختی مسیر را متوجه نمیشدیم . قله آلبروس سمت چپمان نیز خودنمایی می کرد . در نهایت بعد از طی 7 کیلومتر راس ساعت 10:30 کل اعضا تیم در سلامت کامل گام بر اورست کوچ نهادیم و شادی بسیار زیاد از صعودی زیبا و سرسخت و سرد و پرچالش همه ی دوستان را فرا گرفته بود و ما را یارای ترک قله نبود و همگی سرمست از زیبایی منطقه سفید پوش بودیم . اما وزش باد و افزایش میزان مه مدام اعلام ترک قله را مینمودند . خیلی سریع عکسها گرفته شد و مجدد کرده ها عزم فرود کردند .

شییبهای تند و نفس گیر را فرود کرده به خط الراس رسیدیم . در این لحظه همگی به قله چشم دوختیم که مه را کنار زده بود تا تصویری زیبا از خود در ذهن همه ی ما حک کند . و با دیدن شیبهای بسیار تند زیر قله در حالی که مه کنار زده شده بود بار دیگر شکر ایزد را به جای آوردیم و ممنون همت و اراده بلند تیم و تدبیر و کاردانی سرپرست و مربی تیم شدیم . قدری استراحت نموده و تجدید قوایی کردیم و سرشار از انرژی قله به فرود ادامه دادیم .

وارد شکاف یخی های بسیار زیاد و خطرناک شده و با احتیاط کامل از شکاف یخی ها را یکی پس از دیگری عبور کردیم همچنین مراقب سمت چپ که مدام ریزش سنگ داشت و گاها تا زیر پای ما هم سنگها پرتاب می شد نیز بودیم . به پایان یخچال ها رسیده کرامپونها را باز کرده و مسیر را تا کمپ متئو استیشن ادامه داده

 

راس ساعت 18 به چادرها رسیده ناهار خوردیم و با اعلام سرپرست که فردا صبح حرکت به سمت پایین بود به استراحت و انتقال عکسها پرداختیم .

شب سوم را در منطقه کازبک گذراندیم صبح روز بعد ساعت 7:30 به سمت کلیسای گرگتی حرکت کردیم اینبار سرحال تر و شادتر .

ساعت 12به گرگتی رسیدیم و از کلیسا نیز دیدن نموه سوار برونها شده و به کازبکی برگشتیم . بعد از صرف ناهار به تفلیس برگشتیم .

قراربر گشت شهری در تفلیس را گذاشته و گشت مختصری مجدد داشتیم و شب را در هتل به صبح رسانده و روز بعد که روز آزاد برنامه بود را هر فرد به دلخواه گذراند و شب همگی با حضور در جشنی که توسط باشگاه تدارک داده شده بود شرکت کردیم . شبی بسیار زیبا و به یاد ماندنی و ثبت لحظاتی خوش سپری شد و صیح روز بعد به فرودگاه رفته و به شیراز برگشتیم و در فرودگاه با استقبال گرم خانواده ها و اعضا باشگاه طبیعت دوست مواجه شدیم

اینگونه بود که پرونده سفر و صعود کازبک با سلامت و موفقیت کامل بسته شد.  قابل ذکر است در کل مسیر آنتن موبایل و اینترنت نیز برقرار بود . به پایان آمد این دفتر حکایت همچنان باقیست . کمال قدردانی و امتنان را از مربی و سرپرست محترم برنامه داریم.

 سرپرست : آقای میلاد کشاورزی

مربی : آقای اکبر ابراهیمی

تهیه گزارش : آقای ابراهیم شفیعی

اسامی افراد شرکت کننده :

·         آقایان : عباس نوریان منش-رسول عباسی- رسول غفاری-آرام نوری-صابر کشاورز-حسن جعفری-حسن حسین زاده-ابراهیم شفیعی- حسین اسپرجانی

·         خانم ها : مریم مرضات- الهام فلاحی- ثمین هاشمی- لیلا قربانی

profile avatar
نظر دهید

پاسخ دهید

باشگاه کوهنوردی طبیعت دوست شیراز
Logo
ثبت حساب جدید
ثبت نام تنها برای اعضای باشگاه کوهنوردی طبیعت دوست مجاز می باشد.
لیست ثبت نام